Frågor & Svar
1. Barn
Barn är välkomna och vill barnen ha med egna leksaker, cyklar eller annat går det jättebra.
I stort sett är ingenting i festlokalen ömtåligt och det kommer finnas aktiviteter och snacks som uppskattas av både stora och små.
Vi förväntar oss inte att barnen sitter tysta och still vid bordet under hela kvällen så även om det hålls tal är det helt okej att barn låter och leker, vi har själva barn.
Festområdet är inhägnat med högt staket för att barnen inte ska smita iväg men av utrymningsskäl kommer det inte vara låst. Det kommer finnas en del aktiviteter för barnen att roa sig med under kvällen.
Vi har inte anlitat några barnvakter som tar hand om alla barn men vissa gäster har anlitat egna barnvakter och tagit med dem (vill du göra samma, säg gärna till så ser vi till att det finns mat och sittplats för de som vill medverka under middagen).
2. Barnstolar
Det kommer finnas några barnstolar att låna och vi tror det ska räcka till våra minsta gäster men vill du vara säker så ta med en egen.
3. Boende
Det rekommenderade boendet är Lundegård camping där även kommer festen hållas. Det finns stugor med olika standard, tältplatser och platser för husvagn och husbil. Bor man på campingen är det gångavstånd mellan stugorna och festlokalen
Incheckning går bra från kl. 15.00 och receptionen är öppen till kl.21:00
4. Bordsplacering
Det är fri placering och var inte rädd för att byta plats under kvällen. Det är också fri placering i kyrkan. Sitt vart du vill!
5. Bröllopsfotograf
Du är fotografen! Ladda ner appen Celebrate och dela med dig av bilder och filmer under kvällen. Koden är: HUTLJMWF . Ladda gärna ner appen innan bröllopet för extra smidighet!
6. Elbilsladdning
Det finns fyra stycken 22kw laddare i närheten av festlokalen.
''EpSpot'' eller swish är det som gäller för betalning.
7. Frukost/Brunch
På söndagen mellan 9:30-11:30 serveras enklare frukost i festlokalen för de som vill.
Det behövs ingen anmälan. Vill man ta med egen frukost och äta tillsammans går det också jättebra. Specialkost och allergier kan inte garanteras på frukosten.
8. Gruppbild
Direkt efter vigseln önskar brudparet en gruppbild inne vid borggården.
9. Incheckning Lundegård Camping
Incheckning går bra från kl. 15.00 och receptionen är öppen till kl.21:00.
10. Såpbubblor
Det är inte tillåtet att slänga rosenblad, risgryn, konfetti eller motsvarande vid Kalmar slott. Istället kommer såpbubblor att delas ut i samband med vigseln. Det är viktigt att ni respekterar detta.
11. Klädkod
I Inbjudan som gick ut stod det klädkod kavaj men casual är helt okej, det viktiga är att man själv trivs i kläderna.
12. Kollektivtrafik/samåkning
Det går jättebra att åka kollektivt till Kalmar Slott, det är gångavstånd från Kalmar Centralstation där både tåg och buss går.
Från Kalmar till festen på Öland finns det flera fordon som avgår med lediga platser. Kontakta toastmasters innan så hjälper vi till att samordna.
Det går också att åka med lokaltrafiken, förslagsvis buss 101.
(Kalmar C – Lundegård)
Kalmar Slott – Lundegård 46,1 km
Ca 43 min restid med bil.
13. Mat & dryck
Maten kommer bestå av buffé:
Vitlöksdoftande potatisgratäng
Pastasallad
Helstekt fläskfile
Limemarinerad kycklingfile
Lufttorkad skinska med melon
Oliver & fetaost
Mozzarella med tomat & basilika
Hustes fräscha blandsallad
Bröd och Smör
Exotiska frukter
Grönkålsbiffar
Quornfile
Rödbetsbiffar
Efterrätten kommer bestå av hembakat och glassbuffé
Dryck:
Zingo
Pepsi max
Äppelmust
Red Bull
Loka
Festis
Det kommer även finnas en bar som säljer alkoholfritt och alkoholhaltiga drycker. Betalning sker via Swish för detta.
Om du angav specialkost och allergier vid anmälan har köket fått information om det.
De har också fått namn och telefonnummer så de kan ringa ifall de har frågor.
14. Möhippa/Svensexa
Har ägt rum
15. Nötter TA EJ MED!
Det finns allergier i sällskapet så vänligen ta inte med några nötter.
16. Parkering
Parkering vid Kalmar Slott: För mer info
Vid festlokalen finns det gott om gratis parkering.
17. Pool
Poolen på Lundegård camping kommer ha öppet både på fredagen och söndagen om det är fint väder. Barn badar med vårdnadshavare eller annan ansvarig vuxen och lämnas aldrig ensamma, såklart!
18. Rökning
Om du ska röka sker detta utanför festområdet.
19. Schema
14:30 Börjar vigseln men kom inte för tidigt. Det är ett dop innan som är slut 14:00.
Kalmar Slott är dock stort och det går bra att gå runt både ute och inne. 14:10 öppnas dörrarna till kyrkan. Kan verkligen rekommendera att man kommer tidigare och besöker slottet. Ska man bara till kyrkan behöver man inte betala entréavgift men vill man besöka slottet inne så är det en entréavgift. Slottet har personal som hjälper till att lotsa rätt och våra Toastmaster finns på plats.
Ida och Niklas kommer att åka till Borgholms Slott efter vigseln för att ta bilder. Under tiden går det bra att ta sig till Lundegård samt checka in och ta sig till festplatsen samt delta i tipspromenaden och mingla. Fotograferingen beräknas ta en timme. Ida och Niklas anländer till Lundegård tidigast 17:45.
Minglet drar igång på Lundegård ca 17:00. Kommer man tidigare än så och inte har någonstans att mellanlanda går det bra att sitta på möblerna på altanen utanför lokalen.
20. Spellista
Det kommer skapas en spotify-lista för minglet och för festen var gärna med och bidra........
21. Tal, spex och telegram
Tal och spex uppskattas mycket! Föranmäl gärna detta till våra toastmasters - men får du feeling på plats går det toppen att säga till Nathalie så fixar hon en finfin lucka i schemat för detta! Närvarar du inte på bröllopet och vill skicka ett telegram? Hör av dig till nathalie@carlryd.se
22. Teknik
Det finns högtalare, mikrofon, projektor om det är så att du vill hålla tal eller visa rörlig bild.
Önskas hjälp med något i teknikväg, fråga gärna..
23. Toastmasters
Nathalie Carlryd: nathalie@carlryd.se 0722383374.
Isabella Magnerholt: isabella@magnerholt.com 070-8875193.
24. Vickning
På kvällen/natten kommer det att finnas Bullens pilsnerkorv och bröd. Har du andra kostönskemål eller allergier ber vi dig att ordna med det själv.